Bra Soda Stream reklam har skapat ett starkt varumärke
Soda Stream reklam har verkligen ökat de senaste åren. Människor köper mer kolsyremaskiner än någonsin tidigare och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman vid namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och snart kunde han sälja sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hem. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och fortfarande idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma namn.
Trots att kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream reklam skulle synas på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, ungefär samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick ändå långsamt. I ett efterkrigseuropa hade många människor säkert andra prioriteringar och även om den unga generationen säkert ville ha kolsyremaskiner så var det, som alltid, föräldrarna som höll i pengarna. På 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i massor och än idag förknippas ofta kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream i synnerhet, med 70- och 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte enbart för att kolsyra vatten, man kan också göra smaksatt bordsvatten eller egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är många som har släpat otaliga tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från affären, bara för att tvingas kånka tillbaka tomflaskorna för återvinning sedan.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, och fel miljötänk. Alla dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Alla utsläpp från lastbilar och andra fordon kan undvikas, om man slutar köpa buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi älskar vår kolsyra, och en smaksatt Ramlösa eller Loka är ju godare än vanligt, tråkigt kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller hög och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, direkt i våra kökskranar. Tråkigt att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med lite aromer kan man få fram lika goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan göra det ännu godare genom att man själv kan bestämma hur mycket eller lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, likaså Aromhuset, som har mångårig erfarenhet och stort utbud av smaker. Är man mer inne på läsk så tillverkar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större utbud på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De tillverkar liknande produkter och när Wassermaxx vinner på lite lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn och sin erfarenhet. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och framgångsrik Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream reklam har verkligen varit effektiv, och den håller än idag.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.